1 Şubat 2012 Çarşamba

EZİNE'nin SİMİT LOKUMU

Bundan 3 yıl önceydi Mutlu'ya internette herkes kendine bir sayfa yapmış oradan gezdiği yerleri ,yaptığı yemekleri anlatıyor ,bende gezip yemek yapabiliyorum , banada bir sayfa yapalım demiştim oda herzamanki beni başından savma cümlesiyle 'hımmm- olurrr -bakarızzz -yaparızzz' dedikten sonra konuyu değiştirmişti.:)))
Ama azimle bu konuyu araştırdım gmailin blog sayfasını keşfettim ve kendime 'noktasız yaşıyorum' yazısınında olduğu 2010 yılında bir sayfa açtım.Artık Mutlu 'yada ihtiyacım kalmamıştı.Peki noldu ? Maymun iştahlılığımla bilindiğim üzere hevesim bitti tek satır yazı bir yemek resmi bile eklemedim .Taaakii 'Sibelin kahvesi'sitesinde ,Bizim Ezinelilerin 'SİMİT LOKUMU 'Sibelin Kahvesinin Nohutlu ekmeğini görene dek :)
Benim çocukluğumda bu ekmek Hıdırellez de ve Meşhur 1 Eylül Ezine panayırında yapılır ,yazın sünet düğünlerinde ve kına gecelerinde gecenin sonunda acıkan misafirlere  bir avuç çerezle birlikte ikram edilir herkes kına lokumu ve çerezini yemeden evine uyumaya gitmezdi:))))
Buarada simit lokumu herkesin harcı olmayan yapması ve tutturması zor bir ekmek türüdür.Kadınların kendi aralarında simit lokumu hamuru koydurdukları(Ezine 'de bu mayanın hazırlanmasına simit hamuru koymak denir) arkadaşları vardır.Herkes birbirine bu kimseleri tavsiye ederken'' aaa canım Ayşenin elinden kesinlikle çok güzel hamur tutar hiç küsmez ''cümleleri bizim orada çok bilindik cümlelerdir.Eğer hamurunuz kabarmadı simit lokumunuz frında öylece kaldıysa bilinki birinin nazarı değmiştir.:)))))))
Ben çok sevdiğim için yapması biraz zahmetli olan be ekmeği anneme yalvar yakar yaptırırdım oda tamam ama nohutlarını sen kırarsın derdi bütün çocukluğum simit lokumu için nohut kırmakla geçti sanırım:))
Sömestre tatilinde Ezine'ye gittiğimde anneme simit lokumu yapmayı düşündüğümü söylediğimde hiç uğraşma bu soğukta tutmaz tutsada sıcağı sevdiği için sen yapıncaya kadar küser demişti.Bu kar fırtınada dışarı çıkamayınca evde ne yapsam diye düşünürken annemin gelirken komşumuzdan alıp bana verdiği nohutları görür görmez çoktandır yapmayı istediğim ama uzun zamanımın olmamasından deneyemediğim Simit Lokumu için kolları sıvadım .
ŞİMDİ SIRA GELDİ MALZEMELERE ve YAPILIŞINA

MALZEMELER
1 Avuç nohut
2 su bardağı elinizi yakar yakmaz sıcak su
 hamuru için 1kg beyaz un
Ekmeği mayalamak için 2 kg veya 3 kg un
Un için beyaz un veya çeşitli un karışımlarını kullanabilirsiniz.
Annemin tavsiyesi ekmek yapılırken kabarması garanti olması için 1 tatlı kaşığı kuru maya..


 YAPILIŞI
Akşamdan kırdığımız bir avuç nohutu cam kavanozun içine koyuyoruz.
Üzerine küçük parmağımızı yakacak sıcaklıktaki suyu ekleyip kapağııda kapatarak olabildiğince sıcak kalacak şekilde sarıp sarmalayıp sabaha kadar takriben 12-14 saat bekletiyoruz.
Bizim ev bu karlı havada soğuk olduğu için kaloriferin önüne koydum kavanozumu.


Sabah ilk işim mayayı kontrol etmek oldu çünki annemin tüm sözlerine rağmen mayanın üstü köpürmüş ve maya tutmuştu.:)


2. AŞAMA

 
Cam bir kap içerisine 2 subardağı kadar un koyuyoruz ve mayamızın sadece suyuyla tahta kaşık yardımıyla bir hamur yoğuruyoruz hamurun kıvamı kek hamurundan daha katı olacak.Hamur yoğurulduktan sonra tekrar mayalanması için sıcak ortamda bekletiyoruz.Bu işlemin adı maya üretmek yada maya tutmakmış.İşin ustası böyle söyledi.Bu arada kavanozun içerisine 1 su bardağı sıcak su ekleyip yoğurulmuş hamurumuzla beraber mayalanmaya bırakıyoruz.
 3. AŞAMA
Cam kapta ürettiğimiz ve mayalandırdığımız hamurumuzdan ekmeğimizi yoğurmak için kullanacağımız mayayı tekrar üretiyoruz.
bunun için ise 1 kg.unu önce bir miktar tuz ekleyerek içine su eklediğimiz nohut mayasıyla  katı bir biçimde kabaca yoğuruyoruz .Yoğurduğumuz hamurun içine önceden cam kapta ürettiğimiz mayayı ve 1 yemek kaşığı kavanozdaki kırıllmış nohutlardanda ekleyerek iki hamuru birbirine yoğurarak iyice karıştırıyoruz.(Annem bu işlemini adına hamuru birbirine alıştırmak dedi.)Ve tekrar mayalanması için bekliyoruz.











PÜF NOKTASI:Unu kabın içine koyup mayayı içine koyduktan sonra yoğurursak maya küser ve kabarmazmış onun için önce un ılık suyla kabaca yoğurulmalı sonra maya konmalıymış bu tarz nohut mayalı yada ekşi mayalı köy ekmekleri böyle yapılırmış.

4. AŞAMA 

Evettttt artık simit lokumu mayamız hazırrr.Şimdi sıra geldi ekmek aşamasına.
Ben marketlerde satılan 500 gr 7 tahıllı un ile 500 gr beyaz unu karıştırdım ve ılık suyla kabaca hamur yoğurup içine hazırladığımız mayanın yarısını koyup iyice yoğurdum.Hamurun kıvamı kulak memesi yumuşaklığında olacak.ve ekmek şeklini vererek pişireceğim kalıba koyup tekrar mayalandırdım.


        
Diğer yarısınıda 1 kg  beyaz un ve  bir miktar tuzla  yukarıdaki şekilde hamur yoğurarakorjinal simit ekmeği halinde hazırladım.



5. AŞAMA
Mayalanan ekmekleri önceden 175 derecede ısıtılımış fırında ilk önce 20 dakika sonrasında fırın ısısını 150 dereceye düşürerek 25 dakika daha pişiriyoruz.Pişen ekmeği yaklaşık 10 dakika fırında tutuyoruz.Bu işlem ekmeğin  içinin iyice pişmesini sağlıyor.
 
SONUÇ

sol tarafta görülen benim tahıllı simit ekmeğim sağdaki ise orjinal ezine simit lokumu

NOT:Her zaman anne sözü dinlemek gerektiğini  bugün ki ekmek maceramla anlamış oldum.Annem ''senin evin soğuk mayalanması uzun sürer ve yazın yapılan simit lokumları gibi kolayca mayalanmaz'' demişti  doğruymuş yazın 1-2 saatte mayalanan hamurlar kalorifer üzerinde 3-4 saatte mayalandı sabah 8:30 da başlayan simit ekmeği maceram akşam 20:00 de son buldu :)))))))))
AMA YİNEDE OLSUN gayet lezeetli güzel ekmeklerim oldu...


   Bundan sonraki maceramı  EKİN ARKADAŞIMA İTHAF EDECEĞİM GERİ SAYIM ŞUANDAN İTİBAREN BAŞLAMIŞTIR.
 sevgiyle.............

2 yorum:

  1. Lg teknik servis ekibimiz olarak bloğunuzdaki paylaşımların devamını ve çalışmalarınızda başarılar dileriz.

    YanıtlaSil
  2. Ellerinize saglik bende cok seviyorum geyiklide bir firindan aliyorum hep tarifinizi denicem tesekkurlrr

    YanıtlaSil